Obamas segertal – retorisk analys

Barack Obama har fått nytt förtroende som USAs president och världen har höga förväntningar på honom som ledare för denna stormakt.

Det här är Obamas sista mandatperiod eftersom det bara är möjligt att väljas till ämbetet två gånger i USA. Två stora uppgifter som Obama snarast måste göra något åt är USAs dåliga ekonomi och skenande budgetunderskott/statsskuld.

Som ni vet så ägnar jag mycket tid till att titta på, lyssna till och analysera tal som framförs med olika syften, avsändare och innehåll. Den senaste tiden har jag haft fullt upp med USAs valkampanj och därmed studerat Barack Obamas och Mitt Romneys retorik. Jag kan inte låta bli att publicera några kommentarer om Obamas segertal som vi tittade på och diskuterade i fredags.

Som en inledning till segertalet kommer Obama ut med sin fru, Michelle och deras två döttrar, Sasha och Malia. De håller varandra i händerna, vinkar och ler mot en hel värld. Väldigt amerikanskt.

Obama är skicklig på att berätta och måla bilder med ord när han talar. Han pratar om saker som folk kan relatera till. Hans retoriska knep är i detta tal att använda familjen som ett återkommande begrepp i sitt senare tacktal. Det här är enligt mig, ett mycket snyggt sätt att skapa förtroende för nationen och övriga åhörare.  Han knyter ihop det genomgående temat familj i slutet av talet och uppmanar folket att, we are one family. Han är väldigt ödmjuk i sitt framträdande där han skapar framtidshopp och vädjar till gemenskap. Han tilltalar nationen med, jag ska lyssna på er – ni betyder så mycket. När han sedan lyfter fram de problem som råder i USA som nu vilar i hans händer och måste lösas så pekar han bestämt ut mot åhörarna och skapar återigen en ”vi känsla” genom att säga, we got to fix that.

Barack Obama är enligt mig, en duktig retoriker men om jag skulle nämna en förmåga som han borde utveckla – precis som ni får höra när ni hållit ett muntligt framträdande, så skulle det vara att inte läsa så mycket innantill. Han har inget papper som han tittar på men runtomkring, bakom kamerorna –som vi inte ser, så finns telepromtrar, skärmar med rullande text.  Lägg märke till att Obama alltid tittar åt höger och vänster men aldrig rakt fram när han talar. Det är för att det inte sitter någon telepromter rakt framför honom.

Stort grattis till din seger Obama – du behåller din plats som världens mäktigaste man!

Om Tystiklassen.se

Lärare som undervisar fotbollklasser i Aspuddens skola, född och uppvuxen i Stockholm. Brinner för skolans undervisning, retorik och bra böcker. I den här bloggen får du följa med i skolans vardag och ta del av en stor dos lektions -och litteraturtips. Här skapas och återberättas delar av mina upplevelser och erfarenheter genom fotografier och ord. Välkommen att följa med! Visa alla inlägg av Tystiklassen.se

Kommentarer är inaktiverade.

