Entreprenöriellt lärande

Skolverket och regeringen säger att det är min uppgift som lärare att främja entreprenörskap hos dig som elev. Det betyder att jag ska ta fram och utveckla din nyfikenhet och initiativförmåga. Du ska få nyttja din fulla potential och jag ska hjälpa dig att träna och utveckla din förmåga samt ditt självförtroende. Jag håller utkik efter kompetenser och uppmuntrar kreativitet och problemlösning.

Ett praktiskt exempel på detta är Emilia i 7A. Hon tillverkar armband med personliga texter.

När Emilia berättade sin affärsidé för mig, som ett sätt att dryga ut klasskassan, blev jag nyfiken att höra mer. När jag fick reda på vad hon sålde armbanden för var det dags för ett litet prat om entreprenörskap. Vi gick igenom materialkostnad + tid för tillverkning och kom fram till ett rimligare pris. Jag beställde ett bums och efter att ha berättat för mina nära och kära om Emilia fantastiska armband blev beställningslistan lång.

För 25 kronor får du ett armband med din personliga text. Det är en jättebra present till din kompis, förälder, mor/farförälder,  pojk/flickvän eller ditt syskon. Eller varför inte beställa namn och färger på pärlor med ditt favoritlag? Bästa julklappen om inte annat!

Om Tystiklassen.se

Lärare som undervisar fotbollklasser i Aspuddens skola, född och uppvuxen i Stockholm. Brinner för skolans undervisning, retorik och bra böcker. I den här bloggen får du följa med i skolans vardag och ta del av en stor dos lektions -och litteraturtips. Här skapas och återberättas delar av mina upplevelser och erfarenheter genom fotografier och ord. Välkommen att följa med! Visa alla inlägg av Tystiklassen.se

Kommentarer är inaktiverade.

