Planering – Vecka 3, Massmedia

 

Läsning och läxa tom fredag sid. 128-134 och besvara frågorna skriftligt + stencil om mediaövervakning och nyhetssändning, se nedan.

 Lektion 5 tisdag 15/1 

TV-nyheter, underhållning och reklam. Genomgång TV: ns historia. Genomgång två sorters TV- public service-TV och reklam-TV. Hur behåller man TV-tittarna? TV-nyheter, bilder av världen.

 Lektion 6 onsdag 16/1

Jämför en public service-TV kanals tablå och en reklam-TV kanals tablå. Är det några skillnader på det som visas? Vad kan dessa skillnader bero på? Skriv ner i skrivboken och diskutera i klassen.

 Lektion 7 torsdag 17/1

Läxa till fredag 18/1. Titta på en nyhetssändning från public service-TV och en från reklam-TV. Vilka nyheter tas upp? Vilka platser i världen uppmärksammas? Uppmärksammas samma nyheter i de bägge nyhetssändningarna? Påverkade nyheterna dig på något sätt? Blev du berörd av dem? Varför/varför inte? Vad finns det för fördelar med public service-tv? Vad finns det för nackdelar med public service-tv? Vad finns det för fördelar med reklam-tv? Vad finns det för nackdelar med reklam-tv?

Lektion 8 fredag 18/1

Redovisning av analyser  – nyhetssändningar

Annonser

Om Tystiklassen.se

Lärare som undervisar fotbollklasser i Aspuddens skola, född och uppvuxen i Stockholm. Brinner för skolans undervisning, retorik och bra böcker. I den här bloggen får du följa med i skolans vardag och ta del av en stor dos lektions -och litteraturtips. Här skapas och återberättas delar av mina upplevelser och erfarenheter genom fotografier och ord. Välkommen att följa med! Visa alla inlägg av Tystiklassen.se

Kommentarer är inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: