Årets första boktips, Agnes Cecilia – en sällsam historia

agnescecilia

Jag bara måste rekommendera denna bok skriven av, Maria Gripe. Jag läste den själv för första gången när jag gick i sjuan och kan bara genom att hålla boken i min hand och titta på framsidan – känna den spänning som bokens handling bjuder på. Jag minns känslan som igår.

Agnes Cecilia, en sällsam historia, handlar om Nora, en flicka vars föräldrar omkommer i en bilolycka. Nora växer upp hos släktingar som undviker att tala om hennes föräldrar och om olyckan.  Nora lämnas därmed själv att försöka förstå vad som hänt. Detta leder till att hon känner sig övergiven och oälskad.

När familjen flyttar till en ny lägenhet börjar märkliga saker hända. Fotsteg hörs utanför Noras dörr, trots att ingen kan ses i närheten och en gammal klocka börjar plötsligt gå baklänges. Familjens hund börjar bete sig underligt och Nora får ett mystiskt telefonsamtal om att hon ska bege sig till en adress i Stockholm och fråga efter Agnes Cecilia.

Det är en fantastisk bok och den upptar stor del av min lediga tid just nu. Läs den!

 

Om Tystiklassen.se

Lärare som undervisar fotbollklasser i Aspuddens skola, född och uppvuxen i Stockholm. Brinner för skolans undervisning, retorik och bra böcker. I den här bloggen får du följa med i skolans vardag och ta del av en stor dos lektions -och litteraturtips. Här skapas och återberättas delar av mina upplevelser och erfarenheter genom fotografier och ord. Välkommen att följa med! Visa alla inlägg av Tystiklassen.se

Kommentarer är inaktiverade.

