Veckans höjdare

20130914-104002.jpg

Det har tagit mig ett tag att sätta boken i min hand. Elever har tipsat om den, tjatat att jag måste läsa den och nu äntligen har jag fullkomligt plöjt den. Jag trodde det var en bok i vampyrgenren som inte tillhör min favorit -men icke! Här kommer en kort version av en bok du måste läsa.

Engelsfors. Vackert namn, trisst stad. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.

Det här är en otroligt spännande historia om sex unga kvinnor utan direkt koppling som en morgon vaknar av en konstig dröm. En blodröd måne och en uråldrig kraft kallar dem samman en natt i den övergivna folketspark där de får reda på att de är utvalda -de är ”Cirkeln”. En ondska från en annan värld är på väg och tjejerna måste stoppa den. Minoo, Rebecka, Ida, Anna-Karin, Linnea och Vanessa måste gemensamt med sina krafter finna ett sätt att övervinna ondskan.

Boken visar hur det är att vara ung och om att leva i olika familjeförhållanden. Du som läsare får följa deras relationer, strävan efter att lösa problem tillsammans och om att vara tonåring.

I höst kommer den sista delen i trilogin och ja, jag har redan den andra delen i min hand. Benny Andersson -en av de fyra figurerna i ABBA, har valt att göra film av böckerna.

Tack Mats Strandberg och Sara Bergmark för att ni författat boken, Cirkeln.

Om Tystiklassen.se

Lärare som undervisar fotbollklasser i Aspuddens skola, född och uppvuxen i Stockholm. Brinner för skolans undervisning, retorik och bra böcker. I den här bloggen får du följa med i skolans vardag och ta del av en stor dos lektions -och litteraturtips. Här skapas och återberättas delar av mina upplevelser och erfarenheter genom fotografier och ord. Välkommen att följa med! Visa alla inlägg av Tystiklassen.se

Kommentarer är inaktiverade.

