Nobels fredspris 2014

Kommer ni ihåg när jag läste för er ur boken, Jag är Malala? Om flickan som arbetar mot förtryck av barn och unga människor. Hon som sköts i huvudet i ett mordförsök av talibaner- för att hon vägrat lyssna på deras förbud mot skolgång för flickor. Jag hade det på känn och nu har hon som den yngsta någonsin fått motta Nobels fredspris (delar det med Indiern, Kaliash Satyarthi). En indier och en pakistanier, en hindu och en muslim möts således i en gemensam kamp för utbildning och mot extremism.

Malala Yousafzai visar därmed att även barn och ungdomar kan få sina röster hörda och inger hopp om att kunna förbättra sin egen situation. Malala har blivit en ledande röst för flickors rätt till utbildning.

Min helg är med detta gjord. Hoppas du får en fortsatt bra sådan du med!

Om Tystiklassen.se

Lärare som undervisar fotbollklasser i Aspuddens skola, född och uppvuxen i Stockholm. Brinner för skolans undervisning, retorik och bra böcker. I den här bloggen får du följa med i skolans vardag och ta del av en stor dos lektions -och litteraturtips. Här skapas och återberättas delar av mina upplevelser och erfarenheter genom fotografier och ord. Välkommen att följa med! Visa alla inlägg av Tystiklassen.se

Kommentarer är inaktiverade.

